måndag 1 mars 2010

En kväll bland de absolut tuffaste...

Vi var med RABALDER och gigade i Avesta i helgen. Inget märkvärdigt på något sätt, förutom att jag några minuter innan vi skulle börja växlade några ord med en kille som först trodde att jag var någon annan. Tydligen är jag väldigt lik hans kusin, eller vad det nu var...

Vi kom in som hastigast på det här med att jag är från Stockholm och varför stockholmare är så illa omtycka i resten av världen. Jag vet att ganska många ifrån 08-området kan vara rätt så dryga och jobbiga när de kommer ut i landet. Själv uppskattar jag andra ställen, dialekter och kulturer...raggare undanräknat.

Han var noga med att berätta att han kände de allra hårdaste och tyngst kriminella i stan. Vi var ett, kanske två telefonsamtal iväg från batonger, pistoler och knivar. Va' bra! När jag frågade honom varför man skulle behöva så mycket vapen på en krog i Avesta svarade han bara att det är många som vill komma åt honom, för han var nämligen jävligt respekterad i den undre världen. Jag berättade om att jag är uppvuxen och ju bor kvar i Botkyrka där man bränner bilar, motar bort poliser, skjuter varandra på öpen gata och så... plötsligt bjöd han mig på en öl och så sa han att han var tvungen att dra. Kanske skrämde jag honom med mitt ursprung, jag vet inte.

Men det är ju tjockt med knas när aina trålar i hooden!*

*det brukar bli problem när ordningsmakten gör razzia i området jag bor i.

1 kommentar:

Hasse sa...

Min gode vän och f.d. keyboardist Con spelade i Avesta med sitt gamla band Reggae Team i början av 80-talet. Mellan två låtar hördes en stämma i lokalen:
-Öh, sluta med den där jävla negermusiken och kör lite blues...