onsdag 9 december 2009

Image is everything...



säger man ju. Det kanske stämmer... Jag läste nyss om en kille som sa att han aldrig skulle hänga på sig en bas på gig om den var ful, oavsett hur bra den låter. Fåfäng? Ja, kanske det. Jag håller nämligen med honom och har full förståelse för det här sättet att tänka.


Inför ett gig med RABALDER, vem, vad eller var vi spelar har ingen betydelse, ser jag alltid till att packa väskan på följande sätt.


¤ tre tighta, svarta t-shirts vikta ordentligt så det inte blir skrynkelveck


¤ ett par gig-brallor, svarta. Vikta på samma sätt som tröjorna


¤ handduk, modell bartender-duk (med reklam)


¤ ett par strumpor och ett par kalsonger


¤ deo, ev. hårgelé


¤ digitalkamera, laddad och redo


¤ kablar till AMPEG och FENDER




Jag byter alltid om till scen-kläder precis innan vi uppträder och ofta byter jag tröja i pauserna för det blir lite svettigt. I tredje set brukar även en tröja åka av när vi kör "We will rock you". Men jag tappar tråden, det handlar om instrument.


Jag använder ju min svarta Fender, eller sunburst-Fendern.... Dessa hänger så att jag kan spela ordentligt, men även så att det ser så bra ut som möjligt. Kanske är det ännu mer bekvämt att ha basen högre upp, eller längre ner, men det ser bättre ut med basen där jag har den. Punkt!


En punkbasist tänker ju likadant... då SKA basen hänga längst ner, gärna vara skitig och sliten och se punk ut.
Vi hittar samma fenomen bland dansbandskollegorna. Men då ska basarna vara rena, dyra och helst av årets modell.
Detta är inte så jäkla svårt eftersom många av de etablerade dansbanden idag har sponsringsdeal.
Jag vet att det finns folk som går på scen iklädda vad som helst, spelandes på nästan vad som helst. Fast för mig är det viktigt att ge en betalande publik valuta... Man kan ju som uppträdande artist försöka bjuda på något och anstränga sig lite så det inte ser ut som man är på väg till tvättstugan. Eller spela på ett instrument med Hello Kitty-dekaler för att det är ju så knasigt...
Vi hade i RABALDER ett rätt så långt snack om vad man ska ha på sig när man uppträder. Vad är en vettig coverbandsoutfit?
Hockey-tröjor och tokiga peruker känns liiiiite uttjatat.

Inga kommentarer: