torsdag 7 januari 2010

Pengarna eller livet?!

Alltså, dags att klargöra ett och annat.
Jag hävdar bestämt att en musiker/musikant/musicerande tjomme ska ha betalt för sitt arbete. Ämnet har stötts och blötts många gånger och det är naturligtvis lika många åsikter i det här som i vad som helst gällande musik. På PRATABAS kom det in en figur som ifrågasatte talang vs antal saker. Han ifrågasatte vem som är amatör och vem som är proffs. Egentligen en väldigt relevant fråga som borde väcka mångas intresse, fast tyvärr hade den här personen ett så otroligt klantigt sätt att formulera sig att hans åsikter kom i andra hand, efter att ha fått nästan hela jäkla forumet emot sig. Detta tycker jag är synd, för vi borde diskutera amatörmusicerande kontra professionellt utövande. I samma andetag kan vi i så fall prata om vad man borde tjäna på sin musik.
Som coverbandsbasist kan jag erkänna att vi inte packar Dodgen för mindre än 2000:- per person. Allt det skattetekniska behöver vi inte gå in på just nu, anser jag.
Hade jag nu komponerat själv... framfört mina låtar på egen hand på någon scen så tror jag inte att jag hade fått två lax. Som mest några hundringar, skulle jag tro. Vad beror detta på?
Självklart ligger det i att en etablerad musiker (eller i det här fallet etablerade låtar) är säkra kort för han/hon som håller i lädret. Sen spelar det ingen roll hur många som löser entrébiljett. Så fort man blir en etablerad artist kan man börja få lite bättre betalt, och har man sen varit på TV eller på bild i kvällspressen så är man ju hemma. Kolla på IDOL-ungarna... först är de ingenting, sen är de på audition på IDOL, där de förklarar att de sjungit i coverband i någon förort till Stockholm. Badabing-Badabom så är de på turné där de lyfter 25-40000:- per gig.
Jag inser att det låter som avundsjuka just nu, och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte vill tjäna mellan tjufem och fyrtio lax per gig, fast å andra sidan hade jag ju helst gjort det med egna låtar och egen musik.
Nu har jag för dålig utrustning för att spela in, jag har heller ingen plats att hålla på än (planer finns för att bygga musikrum). Som fyrabarnsfarsa har jag dessutom lite taskigt med flis för en sån här grej just nu...men om jag tjänade lite mer på mina gig.... hehe

Närå, tillbaka till där jag började. Jag tappar tråden lite för lätt. Jag VET att det finns folk som tjänar massor av pengar på att göra absolut inget särskilt. För några år sen räckte det med att ha varit med i en dokusåpa (T.ex. Farmen, Tjockholmen) för att få bli en gästbartender och på så vis dra in 6-10000:- på en kväll. Man måste inte vara inskriven på KTH för att hälla öl i ett glas för 150 packade tjockisar från Stuvsta. Däremot (och det är äntligen dags för poängen) krävs det både talang, erfarenhet och professionalism för att underhålla samma 150 tjockisar en hel kväll och dessutom få ett erkännande på bandsidans gästbok eller så. Detta är ett jobb! Den som utför det här jobbet ska ha lön för det. Problemet är att ingen vad lönerna för just det här jobbet ligger på nu för tiden. Allt jag vet är att de ligger i underkant.

Och Hasse, hade jag komponerat själv, suttit på någon estrad och spelat upp mina alster hade det inte varit för att tjäna pengar på det. Det hade varit för mitt egna nöje och för min egen skull. Så jag håller med dig, i sak. Men vi snackar ju om olika saker. På tal om det ska jag bara lägga lite sexsträng på "nya" låten och någon sorts solo så är den klar sen...

1 kommentar:

Hasse sa...

hehehe...för en gångs skull (?) är vi helt överens och vi pratar nog om lite olika saker kanske, men jag instämmer till fullo helt i allt du skriver den här gången...

Jag hade en annan grej som exempel som är både intressant och rolig men det kan vi ta en annan gång.