lördag 27 september 2008

Det där med...

....ölprovning är något alldeles speciellt om man gillar denna ädla dryck. Jag och Stephan drog iväg till Nacka och Stockholm Beer Festival i torsdags. Samling på Slussen och gemensam färd med 433 som stannar alldeles utanför dörren till mässhallen, praktiskt.
Väl framme skrev vi båda in oss och fick ett glas var att testa med. Det var riktigt snygga glas också och jag ångrar lite att jag inte fick med mig några stycken hem.
Jag skriver det här lite i efterhand och försöker komma på vilka utställare jag faktiskt hann med, för det var sjukt många intryck den här mässan!
Gick just in på www.stockholmbeer.se för att reka lite och insåg att jag testade förjäkla många sorter och det är inte så konstigt att jag inte minns allihopa.
Favoriten (tackar som frågar) är Oppigårds ändå... kan inte hjälpas. Fru bryggerimästare som jag har för mig heter Louise berättade att Björn (bryggare och idol) var tvungen att stanna hemma och brygga porter den här dagen. Allt det sa hon dessutom på klingande Hedemoramål vilket gör att jag bara stod och log lite. Nu har jag druckit alla sorter Oppigård har kokat ihop, vilket jag är lite stolt över.
Jag mötte upp med Nisse på Monks också. Monks ligger i norra stan och stoltserar med ett tusen fyra hundra ölsorter!!!!!
Sanningen är att man har så många under ett år, och inte samtidigt, men ändå. Nisse som är farsa till en tjej i Felicias klass bjöd oss på massor av riktigt häftiga Trappistebärsor. Den värsta tror jag är en som heter "Bourbon County" och kostar hundrafemtio spänn, eller nåt.
Kanske det knäppaste ölet jag har druckit i mitt liv!
Fick smaka på Slottskällans nya också både filtrerad och ofiltrerad vilket såklart är häftigare, men inte till salu på bolaget. Vi släpper den på onsdag! Hurra!!!

Nog fick jag i mig lite whisky också. En fantastisk Old Pulteny på 18 år som smakar mumma riktigt. Alla har väl provat den "vanliga" på 12 år?! Så slank det ner en eller två Islay Mist och där sprang jag in i Atsa från Big Ben. Han var på strålande humör och skålade så glatt.

Tillbaka till Nisse och ännu mer obskyra trappister. Jag fick visst i mig vildsvinskebab också, något som Hutten säkert gärna skulle ha käkat!

Tjenare

Inga kommentarer: