tisdag 9 september 2008

varför...

håller man på och spelar i ett coverband? Är det pengarna? Tja, kanske...det blir ju lite extra klirr i kassan särskilt när man gör storhelger och turnéer. Är det musiken? Njae, jag tror inte att jag skulle lyssna på någon av våra låtar när jag är ledig och vill njuta av en bra låt. Dessa låtar gillar jag för att det är kul att se andra bli glada av något som jag och mina kompisar levererar från scenen. Är det brudarna? Hmm...jag skulle ljuga om jag sa att det inte är roligt att bli bekräftad, även om jag är en skötsam pojke så är det ball att höra att man är med på banan.
Så vad gör mig då till den som nära på varje helg sticker ifrån familj och hem för att umgås med tre lönnfeta farbröder i en Dodge och sen spela för packade tjocka tanter?
Ärligt talat har jag inte ett svar, utan det är nog en kombination av många små saker.
Pengarna, glädjen av att glädja andra och min lilla form av narcissism. Fast det absolut roligaste är när någon kommer fram och säger att JAG är bra på att spela. Någon som hör vad JAG håller på med bakom basen. Någon som har sett MIG spela något solo eller hört mig göra en häftig passage, eller ett riff. Jag tycker själv att min egen sång är lite sisådär, fast visst är det kul när andra gillar den. Skulle hellre sett och hört någon annan sjunga!

En annan grej, som har väldigt lite med RABALDER att göra... Varför är reklam-tv så sjukt dålig??? Varför känns det som ett jäkla barnprogram så fort det blir reklampaus? Om jag behöver en ny försäkring så vill jag inte att den ska gestaltas av en tecknad råtta! Om jag verkligen behöver en ny TVleverantör så vill jag inte ha några fula dockor som berättar det för mig! Och OM jag nu skulle behöva få tag på någon så tror jag inte att enirotrollen, eller vad fan de är kan hjälpa mig. Det gör maskiner och telefonister. Punkt! Jag menar, kolla in en reklamsnutt om en ny bil. Den är snygg, informativ och jag som inte ens har körkort blir lite sugen på att handla en sån bil. Så kommer ett nytt schampoo, med hela jäkla frukosten i...det är te, youghurt och frukt blandat hejvilt. Sen återkommer det två ord i ALLA dom där hårvårdsreklamerna..."formula" och "extrakt"... jag HATAR formulaextrakt!

Förresten träffade jag gamla butikschefen på bolaget igår. Han är en sån där snubbe som har lite för mycket guld på sig, tuggar tuggummi med öppen mun och har en lite för dryg uppsyn för att man ska gilla honom. Han plockar alltid ner sin bärs i en påse innan han kommer fram till kassan, vilket gör att jag måste plocka upp burkarna och "blippa" dom. Han handlar nästan alltid nån sorts stark starköl. Igår var det sex Norrland Dynamit. Jag tog fram en burk och tryckte snabbt in *6. Min nästa rörelse var ett lätt tryck på påse-knappen. Detta adderar en (1) krona på hans kvitto. Han såg på mig och sa, den där får du ta bort! Näe, svarade jag vänligt...påsarna kostar en bagis styck. Han sa, ta bort påsen, säger jag! Då frågade jag honom hur han tänkte ta hem ölen, skulle han ta dom i fickorna? Då skulle han minsann gå till min chef och klaga. Jag prutade bort påsen för honom och sa att han kunde hälsa från mig.
Kunden bakom la till en extra krona så att det inet skulle fattas i min kassa när dagen var slut. Och då ska vi komma ihåg att det är en kille som verkligen behöver varenda spänn han kan hitta då han dricker fler öl än vad som är hälsosamt.

Sådär, nu har jag gnällt en stund...nu ska jag hitta ett par strumpor och dra ner och hämta Robin från dagis...

Tjenare...

3 kommentarer:

:) sa...

Du råkar inte veta vilken åldersgräns det är på big ben & engelen när ni spelar där?

Sen tycker jag du skriver väldigt bra också. Så man får sig ett gott skratt ibland :) Speciellt det där med om schampoo reklamen :)

Ha en bra dag!

Tarzan08 sa...

hahaha...tack så mycket, kul att någon gillar mina enkla funderingar. åldersgränsen är 23 på benet och 21 på engelen...tror jag!
det där med att skratta...det är liksom meningen!

tjenare!

Maria sa...

Varför du spelar i coverband kan inte jag heller svara på. ;) Men jag är glad att du gör det. Vissa av oss kroggäster går faktiskt ut enbart för musikens skull.

Sett från andra (publikens) sida: http://www.creamaria.com/2008/09/11/varfor/

/En av de där packade tjocka tanterna?