torsdag 10 september 2009

Ett misstag...men inte fel...

Jag har gjort ett misstag. Ett ganska litet misstag i sig men med oerhörda konsekvenser.
Jag kan säga att jag gjort ett misstag, men jag har inte gjort fel!

I Juli, precis innan semestern så råkade jag sälja fem burkar Stockholm (5.3%) till en kille. Han var 24 år gammal, såg ut lite som jag. Lurvig haka, flyende hårfäste och lagom "semestrig" klädsel. Det var lugnt i butiken och jag tyckte inte att han såg särskilt ung ut. Här kommer mitt misstag... jag frågade inte efter legitimation på honom. Jag borde ha gjort det eftersom systembolaget har en intern ålderspolicy som säger att vi SKA kolla på alla under 30. Killen var 24, såg ut som äldre än så...men jag goofade!
Detta tar jag på mig, det finns inget annat äatt säga om det.

Några vecor senare, när jag kom hem från semester i Halland glider jag alltså in på butiken för att (som jag tror) få ett påskrivet ok att jag tar ut pappadagar för Maya och hennes inskolning får jag alltså ett brev där det står att jag inte är lämplig att jobba inom Systembolaget.
Hmm....
Jag var den ENDA som också tog en butikskontrollant på butiken!
Visst har jag missat några...fast jag har haft fem kontroller...De andra i butiken har haft en eller två. Jag nöp en, fast det glömmer man visst bort. Jag kommer ALLTID i tid och är en jävel på att fronta och hålla snyggt i butiken. Jag jobbar snabbt och effektivt. Kunderna tycker om mig och väldigt många har ifrågasatt varför jag inte är på jobbet.

Chefen...den nya alltså... sa att jag inte får jobba mer än fyra (!!!!!) timmar i veckan. Jag vet inte varför jag får fyra timmar?! Normaltid, eller sparken är väl mer rimligt?
Däremot har jag inte fått någon förklaring på hur länge jag är i frysen. (Kan ju nämna att jag söker andra jobb järnet just nu)

Faktum är att jag inte vet vad som hänt. Tråkigt att ingen berättar för mig... Någon sa, "blanda in facket då"..tja, kanske det, men har den enorma tjuriga maskinen väl bestämt sig så blir det ju så. Jag är inte säker på att jag vill vara kvar där ändå. På Rogers (gamla chefen) tid så hade vi ett hyggligt ölutbud, ett försvarbart vinutbud och ett inte pinsamt whiskyutbud. Idag gapar hyllorna tomma i väntan på att få artiklar ska hylla upp många platser. Jag gissar att Anders har som uppgift att göra Tumbabutiken till en vinstbringare. Sälja kvantitet istället för kvalitet.

Nåja, kompisar...håll funk-tummarna för Tarzan, det ser ut att bli karriärsskifte

Vad tycker NI jag ska välja??

2 kommentarer:

Casselbrant sa...

Karriärsskifte!
Håll huvudet högt, ett felaktigt beslut är ingenting som andra än stridspiloter dör av.

Sök jobb och knota på...jag håller tummarna för att nästa kneg är ett bättre kneg!

Hasse sa...

Starta eget! Anställ Roffe och gör veckoturnéer till Tyskland men dodgen där ni hämtar hem öl, vin och sprit som ni kursar i någon obskyr källarlokal med ett humant men ändå lönsamt påslag. Allt för att konkurrera ut pajasen som tagit över butiken...

Allvarligt, jävligt surt som du beskriver det. Hoppas det löser sig. Jag får väl handla mitt amarone i bromma hädanefter då. Kanske läge för dig att satsa fullt ut på karriären som tv-reparatör? ;)