lördag 5 september 2009

Gå och bada, mister Räf...

Titeln beskriver vad djuren i Castas saga säger när en Räv i skogen hittar på lite olika saker för att vara originell. Jag hängde med Robin och hans klass för att se denna som teater på Stadsteatern. En dockteater minsann. Ungefär 50 barn satt i publiken och INGEN brydde sig om de tre dockförarna. De pratade högt och tydligt med räven, haren och älgen. Men ingen kommenterade att t.e.x igelkotten hade en hand i arselet. Spännande.
Storyn går ut på...gissar att jag kan avslöja den, ingen av mina eventuella läsare kommer väl att gå och se den och känna att jag har givit iväg handlingen för mycket... storyn går ut på att det finns en räv i skogen. En klok, listig och skön räv som gärna studerar sina kompisar. Han räknar steg mellan platser vetgirigt. Så får han syn på en blomma. En vacker blå blomma. Han frågar mullvaden om sin egen färg och får till svar att han är rävfärgad. Då rullar han sig i jord så han blir lika grå som mullvaden. Alla retar honom så han rullar sig i blåbärsriset istället. Plötsligt har vi en blå räv. Alla retar honom igen och skriker att han ska gå och bada.
När han badat färdigt kommer en skolklass till skogen och en flicka som heter Maya hälsar på räven. Hon har rött hår. Nu känner sig räven inte ful och tråkig längre.

snipp, snap snut...så var sagan slut...

Efter teatern satt vi på Plattan och käkade lunch, då kommer ett jäkla parasoll flygande från taket på Kulturhuset. Landade mitt i lunchrusningen...nästan lite läskigt...
En annan grej jag tänkte på var att Robin var tvungen att dela med sig av Farsan till fyra-fem andra barn. Undrar om det beror på att det inte finns så många manliga förebilder i skolan. Kanske är det fär att jag är en skön snubbe? Kanske klättrar Robin på någon annans farsa om han får chansen... jag vet inte...

1 kommentar:

Casselbrant sa...

Det är för att du är en skön snubbe...helt enkelt...