onsdag 17 februari 2010

VKLASS

Det finns en plattform på skolan som är framtagen av några sköna snubbar. Man har valt att kalla det hela för VKLASS. När jag hörde om det så tänkte jag att det är nog säkert bara ytterligare en kladdig grej attlära sig, för att sätta betyg och närvaro på ännu ett sätt. Fast jag hade fel den här gången. Snubbarna har verkligen tänkt till. Lärare och elever samsas på en gemensam plattform som inte bara är informativ och överskådlig. Den är snygg dessutom.

Om man ska försöka förklara syftet så är det ganska nära FACEBOOK, fast helt utan just det där kladdiga och plottriga. De som har bilder på sin profil får en egen "feature" på förstasidan. Som lärare har man en snygg meny på vänstersidan som gör att man kan kolla in sina mentorselevers närvaro med bara några klick. Man har benkoll på samtliga elevers kursplaner och eventuella prov kommer aldrig att krocka sålänge de är inlagda i VKLASS. Alla kommer väl ihåg vilket jäkla liv det blev när två lärare hade valt samma dag för att ha prov på?

På VKLASS finns möjligheten att skicka ett SMS till samtliga kursdeltagare. Detta kan bara läraren göra, vilket ju är en bra idé. På så sätt kan man meddela eleverna om man t.ex. är sjukskriven eller om man har ändrade planer. Man kan naturligtvis skicka "vanliga" meddelanden och skriva gästboksinlägg.

Jag inser att jag låter som en jäkla försäljare av VKLASS men jag är helt hooked på den här grejen. Lite synd att det tydligen kostar en del att använda. Det var något om en tia per användare och termin (har jag för mig)...

En sista grej för den här gången om VKLASS är att min kursledare är en kul kille som heter Tony och kommer från England. Fast han ser ut som Jon Skolmen. Fast han låter som Hasse Alfredsson när han spelar "fotbollstränare Bob Linderman"... skön lirare!

Inga kommentarer: