måndag 5 april 2010

VT BASS tech21

Jag tjackade en basdist av Basse på 4SOUND och har nu provat den på två gig och här hemma ordentligt. Visst är den spännande. Vilket jäkla klös det går att få i den. Jag fick den demad före jul och har gått och sneglat på den sen dess. Den går från att bara boosta ljudet lite till att ge intrycket av att man kan välta en ko med bara ljudet från basen. Soundet blir inte förändrat, utan förfinat. Vet inte riktigt hur jag ska kunna få ner med ord hur man kan göra ljudet skitigare och samtidigt få det mer elegant.
Om man vrider ner DRIVE och CHARACTER och bollar lite med EQ'n så har man en varm, djup och lyxig boost som skjuter igenom vilket coverbandsljudfläsk som helst. Det gäller bara att inte fega med LEVEL.


Om man istället drar ner LEVEL och ökar på DRIVE så distar den igång ordentligt. På bilden ligger jag på ungefär tio i, det är mer än väl för mig. Allting över "klockan tolv" blir nästan lite för tjockt i dist på låg volym. Jag kan tänka mig att det skulle bli fantastiskt i studio, som en sorts effekt, mer än en del av grundljudet som jag använder den som.

Den är (som vanligt med SANSAMP) rejält byggd. Vi snackar ordentlig plåtlåda med tydlig indikatorlampa. Sex rattar med väl synlig visare. Bra att ström ges från sidan och inte uppifrån (D.C. på bild) eftersom det brukar bli lite trångt om plats i boxlådorna. Hela boxen står stadigt på fyra gummikuddar. Batterilucka (9V) finns på undersidan. Jag har inte provat hur länge den orkar dras av ett batteri, eller vad som händer när strömmen sinar.

Det här är den absolut bästa basdist jag har hört. Tidigare var min favorit T-REX BASS JUICE, men den känns liksom spretig i jämförelse. Den här SANSAMP-jäkeln är bra mycket mer balanserad och komplex i sitt sound. Det gick nästan inte att göra den obekvämt spretig.

Jag spelade på min FENDER P-Special. På scen genom en AMPEG 115 och hemma genom en AMPEG 112. Inga andra pedaler användes vid testvarvet. Inga djur blev skadade. Hehehe...

Är du basist? Gå och tjöp!

1 kommentar:

Hasse sa...

Vad kostar den?