tisdag 4 november 2008

lusekoftalandet...

i väster har ett jäkla märkligt beteende. Jag åkte dit häromdagen med RABALDER för att spela på Julgalan 2008. I fredags drog vi iväg till Arlanda för tur till Oslo för att sedan flyga ända upp till Tromsö.
Jag stötte på trubbel redan i incheckningen när den flintskallige, humorbefriade vakten tänkte beslagta mitt hårgele. Du får låna lite, försökte jag fast han log inte ens.
Lurifax blev också berövad på sitt hårsmet.
Nåja, jag var lite grinig men tänkte att det går nog över så fort vi kommer upp i luften. 45 minuter efter takeoff var det dags att landa i Oslo. Ut i salongen och leta reda på inrikes. Ny incheckning och självklart ville de kolla igenom min väska igen. Lugnt, sa jag...snubben på Arlanda har redan tagit allt kladd jag hade med mig. Men tror ni inte de snodde min tandkrämstub?!
Alltså...jag är en snäll och vänlig människa, jag har aldrig tänkt att kapa något flygplan, än mindre spränga ett flygplan. Allra minst med mig ombord. Dubbelallra minst något jäkla norskt inrikesplan till Tromsö! Fast som dom håller på med min neccesär börjar man ju fundera...

Upp i luften i alla fall, humöret blev lite bättre av att solen sken och att Lurifax tjackade en bärs på planet. Nu kostar saker och ting liksom dubbelt så mycket i Norge normalt, och tre gånger så mycket i norska luften! Han flashade kortet och bjöd mig och Hutten på bärs och fick pröjsa 280 spänn. För ett par burkar öl och det var inte ens ett gott öl!

Men vi kom upp och hittade snubben som skulle köra oss till Arenan. Vit Chrystler minsann, nästan Limosin-känsla... arenan var kort sagt skitstor!
Man hade dukat för 3500 personer och räknade med ungefär 500 till i efterinsläpp. När vi kom soundcheckade man och genrepade med E-type och Elisabeth Andreasson. Det var några norska artister också som jag inte har en aning om vad det var för några.
Konferencierer var Raske Menn... norsk version av Mora träsk, fast bara kissochbajs... Jag frågade killen som hade hand om scenen om det var bra och han svarade kort "lit' kul"....jag vet inte...

vi hade ingen backline utan fick nöja oss med några multiboxar så ljudet var sisådär...men folk var nöjda. Undrar just om det var RABALDER, eller de otroliga mängder dyrt öl de hällde i sig?!
Vi fick order om att inte snacka så mycket mellan låtarna, eftersom vi inte pratar norska. Hmm...jag pladdrar gärna på en del ju, svårt att låta bli liksom. Men det gick visst hem för de vill att vi ska spela i Oslo och Bergen också. Får se om det blir av.

På hemresan beställde jag en sälklubbsandwich och en Rignes, (norsk Pripps blå) och betalade 172 spänn!!! Men vi fick fönsterbord och fick se hur de norska bagagesnubbarna gjorde vad de kunde för att paja vårat bagage. Tur att basen fortfarande är hel. Jag måste köpa ett hårt case till basen om vi ska flyga igen. Dessutom måste jag smuggla in tandkrämen på något sätt.

Billy har fått sin första läsebok, han är stolt som en tupp. Cool... Nu börjar det på riktigt för grabben, synd bara att han gör ungefär som jag och kör läxan på gehör så vi ska tro att han läser bra, fast det egentligen bara är vad han har hört på lektion.

Om ni ska dricka BiB-vin i veckan ska ni tjacka Bundustar....gott
Om ni ska dricka rom i veckan ska ni ha Angostura 1919...jättegott
Om ni vill ha en smarrig bira ska ni välja Slottskällans Slottslager

BAJEN fick rejält med stryk av immiffiff igår, tråkig historia som jag inte ens tänker kommentera.
För några år sen var det roligare när man höll upp en banderoll där det stod "1500 blåmesar, ändå blir det bara kråksång"

rökfri...

lyssnar på Jimmy Cliff "I can see clearly now"

tjenare

Inga kommentarer: