torsdag 26 november 2009

Avbandat...

När jag ändå är igång kan jag berätta lite om min senaste knäppa idé.
Jag råkade ju komma över en sexsträngad bas av Stiff förut.
Men jag har inte använt den här basen. Dels för att jag är barnsligt förtjust i mina två FENDER-basar. Och dels för att banden är uselt monterade på den här. De är helt obehandlade på undersidan av halsen vilket skapar skärsår på hela vänster pekfinger. Det ska göra ont att spela musik, men inte ska man behöva skärsår?
Jag funderade lite på vad man ska kunna göra för att rätta till problemet, och kom på att man skulle ju kunna banda av hela basen.
Med tanke på vad den kostat så var det värt ett försök, tänkte jag och började läsa om att banda av.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=986 berättar precis hur man ska göra.

Jag plockade fram basen, hammaren, tången och skruvmejseln. Gjorde band #24... nervöst...
Jag blev lite förvånad över hur lätt det gick. Det verkar som rosewood-träet är lite väl mjukt på den här basen. Nåja, bort med alla band, i med kem-trä och sen slipa som en dåre.
Igårkväll strök jag på första lagret båtlack
Och imorse, för någon timme sen tog jag min andra kopp kaffe och gick in och slipade rent....maskerade om och strök på ett andra lager båtlack. Nu ser det ut såhär...

Så nu ska det torka, slipas och på med ännu mer båtlack. Det är väldigt viktigt att det blir hårt som fan! Sen blir Tarzan bandlös, mina vänner...då jäklar ska vi halka runt bland bastonerna.

4 kommentarer:

Casselbrant sa...

Ah! Visst är det härligt att modda basar?!

Tarzan08 sa...

Roland!
Ja, och såfort jag hittat den pyttelilla insexnyckeln ska jag sänka stränghöjden i stallet. Jag slipade översadeln så där är jag nöjd. Jag gissar att den följer med till Växjö...i samåkarbilen...

Casselbrant sa...

Angående samåkningen. Vem står för bil?
Den naturligaste ordningen vore att jag åker söderut och hämtar upp dig på vägen...men jag vet inte hur det ser ut på bilfronten ännu!

Har du åkdon?

Ja, ja...vi hinner lösa det praktiska...skall bli skitkul.
EN liten roadtrip är ju aldrig fel!

Casselbrant sa...

hur låter den där sexsträngade tingesten egentligen?
kan man få ett litet snabbutlåtande?