söndag 22 november 2009

Nittiotalet...ett försvarstal

Häromdan köpte jag Henrik Schyffert's DVD. Det är en spokenword-konsert från Cirkus i Stockholm där han snackar i nittio minuter om nittiotalet. Ungefär allt han säger i den här showen är sådär "jaa...just det...visst fan är det så" och man känner igen sig direkt i hans beskrivning av hurdet var, vad som hände och allt det där. Han är ju trots allt "bara" fem år äldre än jag.
Henrik Schyffert själv är som ni kanske vet väldigt röd, rent politiskt. Kanske svårt att tro, men han förklarar hur det kommer sig i showen, nämligen för hans föräldrar var borgliga. Man ska ju vara tvärtom på nittiotalet! Men jag tror att han är påläst och har bra koll på sitt politiska ställningstagande. Därför är det extra roligt att han låter sin egen show säljas via aftonbladet! Tidningen som gått från att vara arbetar-blad med vinklad debatt, och ledarsida till att bli lite sådär trevligt småborglig med fokus på vem som tjänar mest och bor flottast i DIN hemkommun.
Hade det varit någon annan som låter sin DVD säljas på det här sättet hade jag nog inte reagerat, men just att det är han! Just med den här showen! Fast det kanske är ironiskt, det också!

Det är när jag sitter och lyssnar på hans förhållningssätt till "mellis" med O'boy och skogaholm som jag känner att jag skulle ju kunna skriva en sån här show också. Jag skulle också kunna, för jag har också varit med om just precis det här! det är kanske därför man bloggar förresten, nu vet jag inte om Henrik bloggar...fast om han gör det så gör han det väl inte, ironisk och tvärtom som han är. NI fattar väl?

Inga kommentarer: