måndag 25 augusti 2008

festivalen...

är avklarad och jag tänkte låta Er (om Ni nu finns) läsa om hur det var. Jag blev uppfiskad av P3 just före 1300 för en soundcheck med FACESHIFT. När vi kom fram så var det inte riktigt färdigt med scenbygge och sånt så det blev lite småsnack och en trevlig cigarett i solen. Snart var det dags att testa ljudet. AMP som sköter ljudet gör som vanligt ett utmärkt jobb både med ljud och ljus.
När soundcheck var klar så var det liksom dags för mig att börja samla in lite info om de andra banden som skulle uppträda på Tältscenen under kvällen. Lättare sagt än gjort, kan man säga...Av tio akter så kunde jag bara hitta fyra. Och av dessa fyra akter så fick jag ur ungefär saker som "äh, säg nåt kul...hitta på något"
När det sedan var dags för spelning så var det det poppiga "I'm having your doll for dinner" som startade allting.
Som mest var det i runda slängar tvåtusentvåhundra personer på Hågelby så problemet jag kommer till var nog i det närmaste oundvikligt.

Om vi tar det från början... För någon månad sen kom Tomten och Kjelle till parken och sa till Chefen på Hågelby att de behövde arrangera fler ölpumpar eftersom åtta stycken inte skulle räcka. Hågelby sa då att det skulle kosta för mycket. Tomten berättade att det kan komma över tvåtusen personer och de är alla väldigt törstiga! Hågelby kontrade blixtsnabbt att "tänk om det INTE kommer tvåtusen då?"

Detta gjorde att det var tumult och kaos nere vid öltältet vid elvatiden. Jag fick order att bryta showen för "the Events" för att lugna ner folket i öl-kön. Sorry, grabbar...om ni läser det här.

Festivalen var riktigt jäkla superlyckad om man bortser från den lilla detaljen i öltältet. Alla var på strålande humör och just den här grejen att träffa musikkompisar man inte sett på tio-femton år är ju fantastisk. Hoppas bara att det inte tar lika lång tid innan jag träffar dom igen.

Igår var det fotboll...Derby mellan aik och HAMMARBY.
Jag stack från jobbet vid sextiden för att möta upp med lite sköna BAJARE uppe vid Södra. Lasse E och Snucke var där. Jag träffade även Jeppe och nån polare till honom. Naturligtvis slarvade jag bort Lasse redan på tåget och Snucke skulle stå uppe vid trumman så han pep iväg också. Redan på BAJEN FANS-tåget kände jag att det inte var riktigt som det brukar...massor av väldigt unga grabbar i rutiga kepsar, vita skjortor och nerpetade brallor så märkeskalsonerna syntes slog i tak, sparkade på rutor och härjade på ett sätt som jag inte vill se i BAJEN. Med risk för att låta som en gammal gubbe måste jag nog säga att det var bättre förr.

Så kom vi i alla fall in på asrenan och matchen kunde börja.
Skit också...Martin Hansson dömmer! Jaha, godnatt, tänkte jag och tog en klunk arenaöl.
Packet fick in ett mål lite väl enkelt då våran backlinje glömde bort varför de är där! Paus och vi får in ett skönt 1-1 mål tack vare Freddie...
Så kommer nån gnagare och snubblar på ett litet grässtrå när Poppen hoppar upp och tar bollen. Vad gör Hansson då? Jo, han ger dom STRAFF?!

Bomber och granater kastas in från skitungarna på BAJENS läktare, troligtvis samma snorvalpar jag såg på tåget upp... Ajöss, tänkte jag .
Men Führer Hansson blåser igång matchen igen och så kommer Kung Sulan och pytsar in ett SPELMÅL! hans första för säsongen förresten. Matchen slutar 2-2 och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag är glad eller förbannad.
Det får smälta nån dag till...

Tjenare!

Inga kommentarer: