söndag 17 augusti 2008

gig i gnällbältet


Jag har varit och gigat på ett bröllop i Barva utanför Eskilstuna. Jag är inte så värst vidare förtjust i bröllopsgig från början, och det här giget var inget undantag om man ska vara noga. Det här är lite knepigt att förklara men jag ska försöka...


Folk som står i egenskap att ha fest på grund av att de just gift sig tänker på ett väldigt speciellt sätt när det kommer till bandet som tvingas spela på festen.

-Visst skulle det vara häftigt med några snapsvisor?

-Ja, verkligen... men ingen av oss kan ju spela gitarr.

-Inga problem, vi snackar med RABALDER, dom ställer alltid upp!


Så vi i bandet skulle alltså spela under middagen. Detta betyder i praktiken att vi måste vara kvar på stället i fyra-fem timmar när vi kunde ha åkt någon annanstans.


-Vi vill ju gärna ha en lite speciell och romantisk brudvals också.

-Ja, men vem ska spela den då?

-Triumf! Vi ber RABALDER stå för den också... dom är ju ändå redan på plats och har riggat upp sina grejor!


Retorisk fråga...vem är det som spelar snapsvisor i RABALDER? Just det, Tarzan.

Retorisk replikation... vem sjunger och spelar "your song" medan alla andra ligger och softar i logen? Japp, Tarzan igen.


Missförstå mig inte nu, jag har inget emot att göra det eftersom låtarna ändå skulle spelas enligt överenskommelse. Och att jag tog snapsjobbet och brudvalsjobbet själv beror mest på att vi på så sätt slapp repa.

Men det hade varit skönare att skicka upp grejorna på scenen och sedan panga iväg därifrån till antingen Strängnäs eller Eskilstuna.


Vår dotter Felicia kom hem häromdagen, jäklar vilken tempoändring det blev här hemma när en stöddig åttaåring glider in och plötsligt ska bestämma ALLT! Hon har varit med mormor på landet i Halmstad i fyra veckor och det var visst ganska lugnt här hemma. Nu bråkas det från sjutiden på morgonen till ungefär halv nio på kvällen om precis allt. Oftast är det Marie och hon som ryker ihop om Maya och hur mycket man får bära runt på en femveckors bäbis.


Nästa vecka blir det två rep med FACESHIFT eftersom vi ska giga på lördag. Jag är inte så värst nervös för det, eftersom deras låtar är hyfsat självklara. Då är det värre med mitt egna lilla hedersuppdrag, då jag blev tillfrågad att vara kofrencier på rockscenen.

Funderingarna och frågorna är många. Ska jag försöka vara rolig? Hur får jag tag i info om alla dessa band som ska uppträda? Vad fan har man på sig?

Spontant känner jag för en BAJENtröja, men man måste kanske inte visa färgerna hela tiden?


Näe, nu är det dags för en kopp kaffe och en John Silver!
tjenare

Inga kommentarer: