måndag 3 augusti 2009

Stiffs garage....

Jag tänkte ge Er en liten inblick i Stiffs garage. Plattan som Maestro Dahlgren knåpade ihop i sin garderob i Rissne. Det är en tio låtar lång karikatyr av oss i bandet RABALDER. Låtarna är skrivna i Frank Zappas anda och det mesta är MIDI, inget som stör alls!
Om man har hört Frank Zappa (mer än Bobby Brown alltså) så vet man att det är tvära kast mellan taktarter och rytmer, det är lika snabba kast mellan dissonanser och harmonier. Stiffs garage är inget undantag.

Låt 01. Den centrala granskaren
Här ligger ett rätt så snällt komp i dur och en karaktäristisk viskning (känns igen)

Låt 02. Stiff's Garage
En annan grej i dur, lite av en sommarhit. Texten bygger mest på rykten om vad som händer när RABALDER är ute och svingar. Förövrigt är detta i mitt tycke plattans bästa text.

Låt 03. Roffes Rigg
Hasse har knasat till det med åttondelarna i den här mjuka låten. 5/8 blir till 9/8. Texten handlar om Stiff's dragning till att förnya arsenalen.

Låt 04. Ät inte ekorre, Mikael
Den första låten Hasse presenterade för oss i bandet. Texten handlar om Huttens smått ovanliga val av ingridienser i sin föda. Så går det om man vill vara buddist, kanske?!

Låt 05. En spaghetti Carbonara, tack!
Instrumentalt stycke, suggestivt och rätt så proggigt. Jag gillar det!

Låt 06. Camel Toe.
Här får Lurifax en känga. Det fanns en tid då vi andra i bandet satt och räknade hur många minuter det tog när Laban klev in i Dodgen innan han sa något om sex. Ofta handlade det om mindre än två minuter. Typ....
(jag)...tjena, läget?
(laban)....lugnt!
(hutten) fick du med Cd'n, pucko?
(laban)...visst, jag har också sett en sån jävla Camel toe på macken tidigare idag!
(stiff) skiter väl jag i

Låt 07. Wet T-shirt på Big Ben
passande titel kanske efter Camel Toe, men här handlar det mer om vomering. Sann berättelse från Hutten och Laban, de var på Benet och en förortsmorsa råkade visst kräkas lite på sin egna tröja, men stannar kvar på stället. Männen på haket tyckte visst FORTFARANDE att hon var ett kap!?!

Låt 08. Prima Primadonna
Låten som handlar om mig. Först lackade jag ur när jag hörde den. Hela texten går ut på att jag inte "har tid" att bära rigg. Hasse får det att låta som att jag smiter från bärandet tills allt är klart. Men så tänkte jag såhär.... om det är det värsta de har att komma med om mig så får det vara så. Jag vet att jag bär minst lika mycket som de andra i bandet. Dessutom VET jag att det är mig man kommer ihåg efter ett RABALDERgig, om man inte har sett oss förut.
Så visst är jag en Prima Primadonna...

Låt 09. Flugor i Trumpeten
Den första låten som handlar mer om coverbandsmusiker i allmänhet. Har nog inte så mycket med just RABALDER att göra. Rätt så kul ändå

LÅt 10. Dodgen
Här är en låt om Dodgen...kul text! Låten är "lånad" från Frank Zappas One size fits all, ljudspår instrumental. Inte dumt att ha Zappa+band som lirar en hyllning till RABALDER-Dodgen.

Man kan få köpa ett ex, har jag för mig. Kolla med Hasse om NI vill ha ett ex!

1 kommentar:

Hasse sa...

Hehe...ja det var marigast att få ihop en text om dig eftersom jag inte har förstahandsinfo och egna erfarenheter. Fast eftersom jag själv tog körkort sent så vet jag hur jobbigt det är att ligga andra till last med skjuts osv. Däremot är det ingen nackdel att vara en "prima primadonna", tvärtom. Det vet väl alla att att det är det som är stjärnan och showens behållning! :)