onsdag 22 december 2010

fördomar...

är som arslen... alla har vi dem, men vi vill inte visa upp dem för hela världen.
Jag har den stora äran att få spela med I-man. En riktigt skön katt från Iran. Han har mycket att berätta om islam, om kvinnosyn och om den stora kulturkrocken det trots allt är att vara persier i Sverige.

När jag först träffade honom var det hans skägg jag såg först. Det ser ut som han har limmat fast en svart ekorre på hakan. Inte nog med det. Han är som ni ser väldigt tatuerad, rakad och ger ett intryck av att vara lite "busig". Fördom? Javisst....

Han berättade för mig att efter den där bilbomben i city var det folk som tittade snett på honom... fast alla kan se att om han skulle ha en bomb-ryggsäck på sig skulle han ju genast öka sin kroppsvikt med 100%. Det är en ganska kort man, I-man.

I-man säger såhär om fördomar... Jag har inte många, fast dem jag har tänker jag vårda ömt!

Jag pratade med en kvinna en gång, som arbetar som busschaufför. Ett bra och trevligt jobb kan man tycka. Helt fördomsfritt såhär långt. Så fick jag av en slump reda på att hon extrajobbar på nattklubb och dansar runt stången.
Hade jag fördomar? Säkert...men eftersom det inte var så jag liksom "lärde känna" henne så spelar hennes jobb inte mig någon roll. Alls. Däremot tror jag att hon är lite försiktig med att berätta det på sitt dagjobb eftersom det lätt blir fördomar. Tråkigt!

Jag är nybliven singel och spelar i coverband. En av de allra vanligaste fördomarna är att man spelar i coverband för att få ligga. En annan är att den som spelar i coverband inte är riktigt lika bra som de som spelar egen musik. Vettefan hur det ligger till med det men vi i RABALDER tjänar mer pengar och träffar mer roligt folk än de som spelar eget, fördomsfullt sett.

Jag håller på BAJEN. EN vanlig fördom är att den som håller på HAMMARBY är blandmissbrukare från södra förorterna. Hmm... Jag minns inte var det var jag läste det här men vill minnas att det var i en broschyr som polisen skickade ut att det runt Stureplan och Östermalm florerar bra mycket mer droger än på Söder. Vi har bärs och någon kanske puffar lite afganskt...men än sen?
Fördomar!!

SÅ har vi den gamla klassikern...
Kvinna vs Man!

Vem är mansgris, vem är manshatare? Vem har fördomar gentemot det andra könet? Här är min personliga åsikt i allt det här...
Vi ska ha lika lön för lika arbete, och vi måste låta det finnas kvinnojobb och mansjobb. Jag ser ingen anledning alls att tvinga in män i barnstugorna, och kvinnor upp i brandbilarna. VI är bra på olika saker och alla drar sitt strå till stacken "at the end of the day"
Jag vill inte t.ex. ha en sångerska med i bandet. Det har inte att göra med att det är en kvinna.... det är bara det att hon inte är man. Dessutom behöver vi inte dela gaget på fler än nödvändigt!

För några år sen var det ju ett jäkla liv om H&M-reklamen runt jul... kommer ni ihåg? Anna Nicole Smith låg utvikt och liksom gjorde mer reklam för sig själv än för BH'n hon hade på sig. Men va fan, hon var ju läcker! Är det inte bättre att ha någon som är fin på bilderna och låta det vara så än hålla på att ropa efter jämlikhet? Jag vill inte se Persbrandt i BH på stan runt jul, så är det bara. Fördom, hurra!

Äh, dags att dra till fantastiska ENGELEN nu och spela covers för tvåbarnsmorsorna!
De som kommer bara för att få se mig dra av mig tröjan... fördomar, skål tamigfan!
Tjabah!

1 kommentar:

Anonym sa...

Persbrandt i BH::? *Asg* Den reklamkampanjen ser jag fram emot! Inte för att jag gillar Persbrandt utan för att det skulle se sååå himla komiskt ut:)

Tack för ett bra inlägg

Kram Annica