onsdag 15 december 2010

Kunskap, glädje och lite tango...

Jag hade just ett kort, intensivt och spännande möte med Anna. Hon är biträdande rektor på skolan och en riktigt bra och kompetent chef. Hon började den här terminen så hon har inte hängt med så länge. Fast hon har redan satt ordentliga spår i lärar-rummet och i kollegiet.
Hon lät oss beskriva skolan någon gång redan första veckan med ett ord.
Jag minns inte vad jag själv skrev men hon har sparat alla ord och använder dessa som ledord i slutet av sina mail som hon skickar glatt till oss.

Glädje

Värme

Roligt

...så fastnade hon lite på det sista ordet. Hon ville ha innovativitet. Eftersom det är hon som bestämmer kan jag inte säga emot, fast jag tycker att det är ett ganska fult ord. Alltså, det låter fult, innebörden är ju vacker och fin om den används rätt.
Ska man tänka lite utanför boxen som det så coolt heter kanske man kunde tänka sig ord som

Vågad

Lockande

Tolerant

Kanske inte så vackra ord heller, fast det är ju precis så jag känner för min arbetsplats. Här kan man vara vågad, det är lockande och fanimig! Här är man jäkligt tolerant!
Jag frågade några elever hur de känner för islam-jakten nu med bombturken och allt det där. De bara fnyser och tycker att massmedia än en gång har lyckats förstöra för deras tro, religion och övertygelse. Jag delar den inte men är beredd att slåss för deras rätt att hävda den.

Freedom of speech is a beautiful thing

Och ja, jag vet att han inte var från Turkiet, snubben i bilen... fast det är väl bara en fråga om minuter innan han får det smeknamnet ihop med Laser-turken och Skogs-turken?!

NU drar jag på julbord...som gäst hör och häpna!

Inga kommentarer: