fredag 23 oktober 2009

Giv dem alla en bakelse


Jag låg i soffan och slötittade på TV4 nyss. På lokalnyheterna tog man upp den stora, för att inte säga revolutionerande nyheten att vi nu är två miljoner invånare i Stockholms Län.
Redaktör och redigerare har valt att klippa ihop det som något festligt, man lät några ungdomar prata om hur många vi är, och man intervjuade en polis. Polisen (som jag inte kommer ihåg vad han heter) berättade stolt hur han var "invandrad" från Värmland. Han kunde verkligen förstå varför folk flyr landsort och kommer till nollåtta.
Själv ser jag mig som stockholmare, fast jag bor i Botkyrka. Morsan flyttade till Kungsholmen som åttaåring, farsan bodde i Tallkrogen. Jag är född på Råsunda BB, men flyttade till Huddinge redan som ettåring. Jag har ingen konstig dialekt, eller inflyttad accent. Kanske har folk lite problem med att jag har ett rätt så utpräglat "E" och uttalar inte bokstaven "Ä" som ett ä...Väg blir veg, Räv blir rev...sådär södermalmskt ni vet.
Men det gäller inte mig, utan de andra två miljonerna som bor här. Eller...det gäller nog mer TV4's inslag. Man valde att fråga Per Unckel har han tyckte vi ska fira att det bor så många i Stockholm. Här är hans svar...
-"Vi får väl öppna några flaskor champagne till"
Ummm....stopp ett tag! Hur många av de två miljonerna i Stockholm öppnar några flaskor champagne TILL bara för att vi är ett par miljoner? Hur många har champagne hemma bara sådär? Dessutom att knäcka för en sån här sak? Unckel kanske glömde att i Stockholms län ligger det s.k. miljonprojektet. Bor man i miljonprojektet dricker man inte skumpa. Särskilt inte för en skitsak som att det bor två miljoner till i miljonprojektet. I synnerhet inte "några flaskor till".
Jag tänkte på Marie Antoinette, hon som på sitt sätt startade franska revolutionen med att ifrågasätta folket i Paris och svälten som rådde. Hon lär ha sagt..."Om de inte har bröd att äta, varför tar de inte några bakelser"?
Per Unckel är vår prinsessa...hans Champagne är våra bakelser. Lite långsökt kanske, men jag hoppas ni fattar. Själv tänker jag nog inte fira tvåmiljonersstrecket på något särskilt sätt. Eventuellt med en liten axelryckning...
/Tarzan...en på två miljoner....

1 kommentar:

Casselbrant sa...

Lysande blogginlägg...skål kosmonauter!