tisdag 20 oktober 2009

will the defended rise...?

Jag var kallad som vittne till Södertörns tingsrätt idag. Jag hade visst varit vittne till ett snatteri nere på bolaget. Kallelsen kom för några veckor sen och jag har funderat lite på vilken snattare det skulle kunna ha varit.
Vi har ju några stycken i veckan, och varje gång vi har civila väktare så åker någon dit. Den här gången såg jag vad som hände och det var visst stort nog för rättegång.
Normalt brukar ju väktaren beslagta spriten, ta personuppgifter och tillsammans väntar man in polis som eskorterar bort förövaren. Då har man också tagit nödvändiga uppgifter av personal, väktare och eventuella vittnen.
Den här gången, när polisen kom in på lagret sa de bara " jaha...det är han."
jag gissar att han hade tillräckligt mycket i bagaget för rättegång och häktning. En halv flaska sprit var så att säga droppen...

Nåväl, klockan tre idag skulle jag alltså bli förhörd om vad som hade hänt i april. Jag var fram till klockan tre idag lite osäker på VEM som hade snott VAD. Men det räckte med att komma in i rättssal 2 och uppge namn och födelseår så visste jag precis. Åklagaren frågade vad jag mindes och jag berättade precis som det var. Jag hade fyllt på halvflaskor vin, killen hade tagit flaskan från kundkorgen och lagt den i fickan. Han hade inte sett mig och brydde sig nog inte om mig.
När åklagaren var färdig frågade domaren om den åtalade hade något att tillföra. Han såg på mig, för första gången och frågade mig vad han hade mer i kundkorgen. jag svarade att jag inte visste. Han sa då att han tyckte det var konstigt att jag kunde peka ut honom, spriten i fickan, beteendet men inte vad han hade i korgen.
Sanningen, mina vänner är att jag säljer ju till ungefär hundra kunder i timmen och kan nära på omöjligt komma ihåg vad folk köper. När det dessutom blir fråga om snatteri så blir det ännu mer oviktigt. Jag tror att åklagare och domare förstod vad jag menade.
Men när jag gick därifrån tänkte jag på en grej...
Det är liiiiiite olustigt att veta att det går omkring en förbannad blandmissbrukare i södra storstockholm och vet vad jag heter, var jag jobbar och hur jag ser ut.
Tur att man har ett så jäkla konstigt efternamn att han säkert inte klarar av att stava det.

Just nu lyssnar jag på Diesel Down på myspace...det borde du också göra

1 kommentar:

Hasse sa...

hahaha ja...!
"Va faen, vare inte den därna Brozk..Bzruko..Brzko...äh, ja nitar nån jävla Svensson istället!!"
:))