tisdag 27 oktober 2009

Tarzan klättrar i familjeträdet...


Jag får besök ikväll. Klockan är just nu tjutvå och tjugo, min äldre syster kommer upp från Kalmar och hälsar på. Kul, jag gillar henne. Hon är min enda "riktiga" syster. Eller....njae, det är hon inte. Hon är det enda syskon jag har där vi har samma morsa OCH farsa!
Det är nämligen lite komplicerat, mitt förhållande till syskon och föräldrar. Kanske dags att droppa det här, nu när man ändå är igång.

Min biologiska farsa hette Torbjörn och var pilot. Han flög varor, människor och gjorde några frilansjobb som bl.a. kartflygare åt något företag som ritar kartor till kartböcker. Han var uppe på Grönland och flög på just ett sånt uppdrag den dagen han dog, det var 23/7 1973. Då var jag inte två månader gammal. Torbjörn hade skiljt sig från sin fru för han träffade morsan. Torbjörn hade två söner i sitt tidigare äktenskap. Alltså mina bröder. Han och morsan fick Anneli, hon som kommer upp från Kalmar ikväll. Något år, ganska exakt föds lilla jag. sen går Torbjörn runt hörnet...

Morsan träffar farsan strax efter. Jag vet ännu inte om det var någon sorts tröst hon sökte eller om det var tryggt att hänga med en läkare. De gifte sig och plötsligt hade jag en ny farsa. Varken han, Kurt...eller morsan har gjort en hemlighet av att han inte är min biologiska farsa. Kurt i sin tur lämnade SIN fru för morsan (ser ni mönstret?) och deras tre barn...Thomas, som följde med farsan och blev alltså min storebrorsa, Anette och Susanne som inte hängde med och blev farsans "andra" barn.
Nu är jag uppe i sex syskon, eller hur?

Tillsammans får farsan och morsan Teresia, min yngre syster...den jag har bäst kontakt med idag. Kanske för att hon har bott närmast mig längst, vi har samma kompisar typ...hon var gänad med en polare till mig och nu har vi barn i sisådär samma ålder. Hon står mig nog närmre än vad jag tror...
Sju syskon!

Morsan och farsan gick skilda vägar när jag var 14...Teresia bodde hos farsan och jag hos morsan. Farsan träffade lite kvinnor, javisst...men jag undrar just om inte dom var ute efter hans pengar. Morsan å andra sidan träffade en polis från norrland. de fick en dotter som nu är min yngste lillasyster. Fyller väl 18 snart (om hon inte redan gjort det)
Åtta syskon!

Som Ni kanske vet jobbar jag på en ungdomsgård med nästan uteslutande invandrarungdomar. Vi satt och pratade om respekt för sin familj och sina syskon. Jag berättade om min situatin för en av killarna och han kunde inte tro mig. Särskilt inte när jag berättade att jag förlorat två farsor innan jag fyllde 30. För det är vad jag gjort, på riktigt.
Kurt, läkaren kanske inte var den bästa farsan en kis kan ha, men han var min nästan enda farsa!
förresten fick jag ett päronträd av farsan i 25årspresent...det får bli mitt eget familjeträd!

nu lyssnar jag på Eric Johnson, det borde Du också göra

2 kommentarer:

Camilla... sa...

Vilken jätte familj!
Jo lite komplicerat, det håller jag med om MEN du skriver så tydligt att det var lätt att hänga med...
Hoppas du å din syster Anneli får några bra dagar tillsammans...
Kram <3 Camilla...

Hasse sa...

Jösses! Rörigt och ganska rörande...och inte helt olikt mitt eget träd faktiskt. Fast DET ska jag inte ta upp onödig plats med här...