måndag 26 oktober 2009

Facebook...


Man ska ha facebook. Facebook är ett fantastiskt nätverk där man kan knyta kontakter, ta upp kontakten med den där tjejen man var lite förtjust i på mellanstadiet, veta när släkt och vänner fyller år, se när polarn har gig och så vidare.

Jag utgår från att DU som läser har facebook. Jag utgår också från att jag redan har dig på min lista så du har sett mina bilder, jag har sett dina bilder, vi har skrattat lite åt varandras "vad gör du-ruta".
Jag har i skrivande stund 285 "vänner" på min facebook. Av dessa nästan trehundra människor är det bergis ett femtiotal jag ALDIG har träffat! Gott så, man kan ju ha gemensamma vänner, intressen eller så. I mitt fall är det nog PRATABAS som ställt till det. Där sitter det ju hur många som helst som man "känner" och slänger käft med varje dag utan att ha träffat.
Nåja, jag har funderat lite på det här med facebook-vänner...
Jag gissar att några av namnen på min lista har kommit dit av misstag, liksom att folk ville klicka på min bild och råkade adda mig. Facebookterm för "lägga till".
Jag å andra sidan har accepterat vänskapen utan att veta VEM jag har accepterat. Hehehe....så skaffar man sig nya vänner, mina vänner.
Vad-gör-du-rutan förresten. ett mycket praktiskt verktyg som vissa skriver i några gånger före lunch redan. Andra har skrivit nån gång i somras och uppdaterar inte. Något som en facebookare som jag kan bli irriterad på. (skadat va, bli förbannad för en sån sak?!)
Själv skriver jag in en grej om dan i min ruta, och vill att den ska vara tillräckligt bra så jag får många roliga kommentarer på den. När det är BAJEN-match skriver jag nog oftare i rutan när jag tänker efter. Så har jag några facebook-kompisar som använder sin ruta som psykolog. De skriver långa uppsatser om hur dåligt de mår, och hur dumma alla andra är. Självklart får man som läsare inte veta vem som är dum, vad som hänt eller något annat som skulle kunna vara viktigt för att kunna komma med en vettig kommentar.
Ex:
RUTA 01:Fy fan för alla som låter F och G göra vad dom gör när ingen ser på! Jag blir så jätte lessen och gråter jätte mycket och alla är skit dumma!!!! (ledsen smiley)
kommentar 01: åååååh....gumman....kjamiz
kommentar 02: tänker på dig jätte mycket, hoppas det ordnar upp sig!!!!!!!!!!!!
kommentar 03: va r re som hänt?
...och så här håller det på, vad har vi fått veta mer än att folk särskriver och tydligen vägrar korrekturläsa sina egna inlägg? Ingenting. Jo, vi vet att Ruta 01 är grinig för något och törstar efter att vi andra (läsare och facebook-kompisar) ska trösta och tycka synd om.
Kommentarerna är ju säkert fina i tanken men i skriven form ser det inte bara löjligt ut, det är ju så tomt och innehållslöst.
Om jag råkar skriva kram med j och z får ni slå mig på käften!
Och som jag tydliggjort på PRATABAS, jag använder inte smileys!
I min kultur använder vuxna män inte samma bildspråk och uttryckssätt som nioåriga flickor.
Jag anser att man KAN göra sig förstådd utan gula, gulliga bollar med knasiga ansiktsuttryck.
Just nu lyssnar jag på Pat Metheny, det borde NI också göra!

3 kommentarer:

Camilla... sa...

Hej Där!!
Kul att hitta din blogg :)...
(JAG använder smilysar..)
Jag håller med dej i mycket du skriver sen kan jag tycka att det är härligt att människor är olika...
Jag har inte dej på min "vänlista".
Måste genast skicka en "vänförfrågan" ;)
Ha Det Bäst!!
Kram Camilla...

Maria sa...

Det finns även de (=jag) som ansökte om Tarzan-vänskap men blev ignorerad. Det gör inget, jag har 185 andra vänner. ;) (Och smiliesar gillar jag också, men jag stavar inte kram med j eller z.)

Anonym sa...

Eftersom ironi,sarkasm,humor och dylikt kan vara svårt att uppfatta i korta texter/meddelanden, via web o sms, anser jag nog att användandet av smileys är försvarbart. Även fast man är över 9 år.
Tjo påre brorsan ;)
Jonas P