torsdag 25 november 2010

Legender i Tumba del 1

Jag bor i Tumba. Det har jag gjort sen juni 1978. Inget konstigt i det egentligen, fast jag tänkte ändå liksom nämna några av originalen som har funnits här omkring när jag växte upp och nu för tiden. Det finns ju en del att berätta om varje knasboll så jag väljer att bygga egna kapitel om varje kuf så ni som tycker att det är roligt att läsa kan ju leta efter just den här titeln på inläggen.

Den första jag kommer att tänka på är Kapten Rödskägg.
Jag tror inte att han lever idag. Han var en färgglad jävel under min uppväxt trots allt. En klassisk fullgubbe som gapade och skrek och alla var rädda för honom. Hahaha... När jag jobbade på systemet och vi började prata om dessa legender kom han såklart på tal och det fanns nog ingen mer ofarlig person i den kretsen.

Namnet kommer från hans (på 70- och 80-talet) yviga röda skägg och att han gått på sjön i sin ungdom. Det var en mycket social och pratsam man som hade ett mycket gott öga till kvinnor. Unga, gamla, ljusa, mörka...alla uppskattades av Rödskägg. Det enda han blev arg av var just skolungdomar, och jag råkade ju vara skolungdom under 80-talet. Han bodde i Salem men var gärna i Tumba Centrum, innan man byggde om. Det var nog flera unga tjejer som valde att inte åka 725'an om de såg att Rödskägg stod/satt/låg vid just den busshållplatsen. För om man gick på samma buss som Rödskägg så visste man att man skulle bli antastad. Så enkelt var det.

Ja, en del av Er som läser kommer nog ihåg honom. Sist jag såg så satt han i rullstol med amputerade ben. Tråkigt.
Har ni något kul att berätta om Rödskägg så får ni gärna kommentera.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kapten Rödskägg lever !!! han bor på äldreboendet Salarp i Rönninge,spelar Bingo och ofredar damer fortfarande. Jag har vuxit upp med Rödskägg, flyttade till Salem 1969, då körde han skolbussen till kyrkskolan vid Bornsjön. Kommer även ihåg hans fru lika glad i flaskan hon, dog tidigt 80-tal. Har egentligen hur många storys som helst om Åke. Vem är då jag? Bajaren på Scheelevägen 21 ( vi brukar hälsa på varann)även farsa till Helena (85:a och Malin 87:a Redén. Go bajen go :-)

Anonym sa...

Jag minns också Rödskägg. När vi bodde på Bergsvägen i Salem var vi nästan grannar. Jag minns julen -82 då han i kallingarna gick till Shell-macken för att köpa ett 6-pack. Själv var jag aldrig rädd för honom men minns klasskompisar som tog omvägar om de mötte honom och frugan på gångvägarna.
Jag minns inte att jag såg honom i Tumba efter att vi flyttat dit -83.

/Ammie

Anonym sa...

Jag minns honom på torget på 80-talet, han hade fått SPUNK på någon kassa-personal i mataffären och var noga med att inte NÅGON skulle missa informationen att alla som satt i kassan var ute efter att lura folk på pengar. Ingen kunde missa hans vredesutbrott, även om man hade hoppat i "fontänen" och försökt dränka huvudet under vattnet. Sedan satt vi hemma hos en kompis i Salem(kommer tyvärr ej ihåg gatan) nära centrum. Hon bode en våning upp. Vi satte o tog ett glas vin då PLÖTSLIGT det står någon på balkongen... Vem var det? Jo, herr Kapten Rödskägg. Vi fick panik, men han bara flina o hoppa ner igen, inget ont utan bara nyfiken då han hörde vårat skrattande o fnissande. Helt ofarlig o inga onda avsikter. Då lärde jag mig se karl ur fler perspektiv. Han var ganska, hm, ensam men säkert missförstådd många ggr.