tisdag 15 februari 2011

Kvarsittning!

Idag har jag varit på föreläsningar. Den första var rätt så intressant om hur elever i utsatta områden som till exempel Botkyrka måste kämpa hårdare för att nå samma förutsättningar som ungdomar i "fina" kvarter... Inga nyheter, men skön uppdatering. Det är ett tufft jobb för oss som jobbar med dessa ungdomar. Det sköna med våra kids är ju ändå att problemen är liksom "hands on" medan problemen på Djursholm, Lidingö och i öfvre Täby är dolda och ingen får se... tänk om man har en pappa som är alkoholist? Tänk om man har en mamma som prasslar vänster? Tänk om man inser att den där världen man betalat miljoner för inte är perfekt ändå???

Då är det bättre i södra Botkyrka... här skiljer sig föräldrar, det blir ett jäkla liv. Men Det smygs inte, det smusslas inte och ingen ser ner på varandra för en sån liten sak som en liten skilsmässa. Här kan folk vara morbror till sin syster och kusin...

En av föreläsarna pratade skol-lagar. Han pratade juridik på skolnivå. Skolverket har ju som ni kanske vet kommit med en ny skolplan, nytt betygssystem och nya direktiv gällande bedömning. Föreläsaren hette Lars Werner (inte politikern...inte heller basisten) och han tog upp en viktig och intressant sak.

Från och med HT-11 får vi pedagoger disciplinärt bestraffa elever med kvarsittning. Det är inte tillåtet idag. Men till hösten är det alltså helt okej att låta sina elever stanna kvar efter skolan... som straff! Man liksom ger eleven mer utbildning som straff. Självklart finns det ett alternativ. Det är att skicka ut eleven som stör under lektion... så den som inte vill ha utbildning slipper densamme. Tänk och fundera på det jag nyss sa. Man bestraffar genom att belöna, och man bestraffar genom att belöna?!

Mitt problem med det här att jag ju har elever som jag tvärtom inte får ifrån skolan! De stannar kvar i musiksalen till 1700 på kvällarna och sjunger och spelar. En del spelar in och lägger upp på facebook, andra väljer att visa mig på någon lunchrast eller så...
Förresten ska "mitt" elevband spela på xcenters web-sändning på torsdag! Det ska bli sjukt spännande... Kolla gärna in på deras hemsa på torsdag klockan 11.30... då syns jag, tror jag.

Vilket straff, va?!

Inga kommentarer: